Karting tiimi STIGin seikkailut fossiilisarjassa vuonna 2009

torstai 14. toukokuuta 2009

Kisa 1/6, 13.5.2009

Ennakkoasetelmat
Lähtökohdat fossiilisarjan ensimmäiseen kilpailuun olivat vähintäänkin haastavat. Tattarinsuon karting rata oli ollut auki vasta muutaman viikon ja Stig tiimi oli ehtinyt testailemaan ainoastaan kolmena päivänä, joista yksi oli kulunut voittopuolisesti auton tekniikan ongelmia ihmetellen. Tämä tarkoitti sitä, että harjoitteluun käytetyt kierrosmäärät olivat jääneet liian vähäisiksi ja se puolestaan näkyi kierrosajoissa. Autoa ei myöskään oltu ehditty juurikaan säätämään, tai edes opettelemaan sen säätämistä. Lisäksi viimeiseen asti oli epävarmaa saadaanko auto edes radalle edellä mainittuihin teknisiin ongelmiin viitaten. Ja luonnollisesti kisapäivän prosessit ja rutiinit olivat kaikille tiimin jäsenille vielä mysteeri. Niinpä ensimmäinen kisa oli väistämättä puhdas harjoittelutapahtuma kauden jatkoa silmällä pitäen. Realistinen tavoite oli saada auto radalle, ajaa kaikki erät maaliin ja olla sotkematta muiden kilpailijoiden suorituksia.

Kylmät faktat / tulokset
Erä Kuski Lähtöruutu Sijoitus Nopein
kierros
Kokonaisaika
1 Miika 10 16 1:02.860 16:01.341
2 Joni 19 15 1:06.187-1 lap
3 Tero 3 13 1:02.587 15:59.614

Pisteitä ensimmäisestä osakilpailusta kertyi Stig tiimille yhteensä 61 ja nämä oikeuttavat sarjataulukossa sijalle 29/42. Kierroksia autolle tuli päivän mittaan n. 65 (53 kisaerissä ja noin 12 lämmittelyssä sitä ennen).

Kisaraportti
Miika avasi kisakauden melkoisen tapahtumarikkaasti 10:stä lähtöruudusta. Ensimmäinen lähtö otettiin uusiksi yhden auton pudottua muodostelmasta, mutta toisella päästiin matkaan. Ensimmäisen mutkan hässäkkä meni ongelmitta ja hetken aikaa Miika ajeli jopa kahdeksantena ennen kuin nopeammat rynnivät ohitse. Useamman kierroksen ajaksi sijoitukseksi vakiintui 11, kunnes Miikan ohitusyrityksestä ykkösmutkassa seurasi pieni kolmiodraama, kontakti ja pyörähdys. Tämän jälkeen sijoituksena olikin sitten 17, mutta edellä ajavan selkä lähestyi pikkuhiljaa. Ohitusyritys ysimutkassa johti kuitenkin kontaktiin ja sitä kautta tiimin historian ensimmäiseen varoitukseen. Miikan päästettyä pyöräyttämänsä kaverin suosiolla takaisin ohitse ja yhden kilpailijan keskeytettyä välistä loppusijoitukseksi tuli 16.
Jonin lähtöruudun piti olla 21, mutta muutaman kilpailijan jäätyä pois lähdöstä se vaihtui paria pykälää ylemmäksi. Tässä erässä kolaroitiin oikein kunnolla alkaen heti ensimmäisestä mutkasta, mutta Joni vältti ongelmat, hyötyi muiden kuumapäisyydestä ja toi auton varmasti maaliin. Ihan ajamallakin taakse jäi yksi tiimi ja keskeytysten myötä loppusijoitus oli 15.
Terolla oli tiimin paras lähtöruutu, eli kolmas, ja sitä myötä jonkinlainen pistesaalis oli mahdollisuuksien rajoissa. Ensimmäisen kierroksen ajan sijoitus säilyi, mutta sen jälkeen porukkaa puskikin ohi oikealta ja vasemmalta. Varsinaisia ongelmia ei ollut ja kisa sujui kaikin puolin puhtaasti. Valitettavasti vauhti vain ei riittänyt ja kun edellä olevat kilpailijatkaan eivät kolaroineet tai kohdanneet teknisiä ongelmia, oli tyytyminen sijoitukseen 13.

Yhteenveto
Stig tiimin ensimmäinen kisapäivä meni yli odotusten. Auto säilyi ehjänä, kaikkissa erissä päästiin ruutulipulle asti, emme pilanneet kenenkään kisaa ja sijoitukset olivat vähintääkin kohtuullisia. Siksipä ensimmäiseen kisatapahtuman kokonaissaldoon on pakko olla tyytyväinen. Jos hakemalla hakee jotain negatiivista, niin kierrosajat eivät uudesta rengassetistä ja tehokkaamasta bensaseoksesta huolimatta olleet ihan sillä tasolla mitä ennakkoon odotettiin. Mahdollisia syitä ovat ainakin yliyrittäminen, lisäpainot (tiimin höyhensarjalaisilla), auton takapään leventämisestä aiheutunut aliohjaaminen sekä tottumattomuus kilpailutilanteisiin ja joukosssa ajamiseen. Näihin asioihin pyritään keskittymään tulevissa testeissä. Joka tapauksessa, tästä on hyvä jatkaa.