Karting tiimi STIGin seikkailut fossiilisarjassa vuonna 2009

torstai 15. lokakuuta 2009

Vuosikatsaus

Taustaa
"Lähdetään verissä päin tappelemaan sarjan toiseksi viimeisestä paikasta!"
Nämä sanat toimivat symbolisena l
ähtölaukauksena Stig tiimin ensimmäiselle kilpakaudelle. Ne lausutiin 26.3 VM Karting Centerissä, jossa järjestettiin ihkaensimmäinen tiimipalaveri (ja tiukat väännöt Suomen parhaalla sisäradalla). Toki tuota hetkeä oli edeltänyt Miikan suorittama perusteellinen pohjatyö. Täysin ummikkona, mutta palavan innostuksen ajamana herra oli opiskellut mikroautotekniikan alkeita, yrittänyt saada käsitystä käytettyjen karttien hinnoista ja laadusta, selvittänyt fossiilisarjaan osallistumisen edellytyksiä, solminut kontakteja sinne tänne ympäri fosariekosysteemiä jne. Tiimipalaverissa lyötiin lukkoon monta jälkeen päin katsoen tärkeää asiaa:
  • Sitoutettiin Miikan lisäksi myös muut kuskit projektiin
  • Sovittiin rahoitusmallista (mitä sittemmin kylläkin säädettiin)
  • Annetiin Miikalle valtuudet edetä kaluston hankkimisessa
  • Päätettiin tiimin nimi: STIG
Tämän jälkeen projektissa laitettiinkin isompi vaihde pykälään ja asiat alkoivat konkretisoitua vauhdilla. Hankittiin kilpalisenssejä, kerhojäsenyyksiä, ajovarusteita jne. Ja mikä tärkeintä Miika alkoi kasaamaan kisakelpoista kalustopakettia: autoa, moottoria, penkkiä, varaosia jne. Huhtikuun lopussa homma oli siinä pisteessä, että Stig oli kokooontunut täysimääräisenä Malmin kartingradalle Tattarinsuolle ottamaan ensimmäiset tyypit kisa-autolla. Kierroksia tuli heti plakkariin yli 100, joten aloitus ei ollut ollenkaan hassumpi. Kaikki toki tiedostivat, että vauhtia tarvittaisiin reilusti lisää.

Ensimmäisestä palaverista lähtien alkoi muodostua myös erityinen Stig identiteetti. Hommia paiskittiin huumorilla, mutta samalla kuitenkin tehden asiat niin hyvin kuin suinkin osattiin. Kieli poskessa mutta mieli kirkkaana. Osana tätä huumoripuolta oli tiimin visuaalinen ulkoasu. Tiimin nimen inspiroimat vitivalkoiset ajohaalarit olivat ehkä epäkäytännölliset ei-niin-kovin-steriiliin karting maailmaan, mutta niillä oli iso huomioarvo varikolla ja radalla oma kuski oli aina helppo spotata isommastakin joukosta. Vähitellen epäileviin katseisiin ja huonosti peiteltyihin naurun purskahduksiin tottui ;-) Kun tiimin suoritukset paranivat kauden edetessä ja asenne sekä radalla että sen ulkopuolella oli alusta lähtien kohdallaan, alkoi kuulua myös positiivista palautetta. Omalta osaltaan Stig identiteettiä rakentamassa olivat myös Stig kotisivut. Ne syntyivät tarpeesta tallentaa testidataa, valokuvia ja kisatuloksia. Tämäkin osaprojekti paisui niin, että nykyisellään Stig sivusto koostuu itse kotisivun lisäksi, (kisa)raporteista, testilokista, kuvagalleriasta sekä linkeistä kaikkiin oleellisiin resurssiehin (esim. kisatulokset, sadetutka jne). Kiinnostuneita kävijöitä on riittänyt ihan mukavasti. Kilpailijoiden vakoilijatkin toivotamme tervetulleiksi ;-)

Statistiikkanurkka
Stig kotisivulla välillä 10.6.2009 - 13.10.2009:

- Käyntejä 589 (10 maasta)
- Näyttökertoja 1045
- Kävijöitä 167

Lisähuomautus 13.11.2009: Keimolan FK palkitsi Stigin ajokauden päättäjäisissä ylimääräisellä palkinnolla ansiokkaasta toiminnasta ja erityisesti nettisivuista.


Kilpailumenestys
"Koitetaan päästä maaliin asti pilaamatta kenenkään kisaa!" Tällä asenteella lähdettiin ensimmäiseen osakilpailuun, joka tuli toukokuussa eteen niin nopeasti, ettei siinä ehtinyt kissaa sanoa. Vaikka heti ensimmäisen osakilpailun ensimmäisessä lähdössä Miikan pirunsarvet omaava kilpailuvietti ansaitsi varoituksen (koko kauden ainoa), niin emme alussakaan jääneet ihan jalkoihin. Vauhdin puolesta kuuluimme silti selkeästi hitaimpaan kolmannekseen tiimeistä, mikä oli tässä vaiheessa kautta täysin odotettavaa. Kilpakauden alku antoi myös mahdollisuuden tarkkailla muiden tiimien toimintaa ja vauhtia. Vaikutelma oli sellainen, että top 5 tiimien joukkoon meillä ei koskaan missään erässä ole mitään asiaa, mutta kuitenkin jo neljännessä kisassa me olimme itse tuossa joukossa.

Mitä siis tapahtui? No, ensinnäkin Stig kuskit tahkosivat satoja ja taas satoja kierroksia Tattiksella. Joka jannun kierrosajat paranivat vuoden mittaan useammalla sekunnilla kun opittiin ajolinjat, jarrutuspaikat ja radan erikoisuudet. Lisäksi opittiin ajamaan ryhmässä, ohittamaan ja pitämään puolia muita vastaan radalla. Puhtaan ajotekniikan lisäksi aloimme päästä hieman jyvälle auton säätämisestä ja kaiken kruunasi neljänteen osakilpailuun saapunut uusi auto, joka toi ison harppauksen kierrosajoissa. Stig tiimi siirtyi häntäpäästä tukevasti fosareiden keskikastiin ja ajoi satunnaisesti ihan kärjen tuntumaan, jota Teron kaksi viidettä sijaa todistavat. Tietyt kilpatilanteet kauden aikana olivat suhteellisen haastavia, parhaana esimerkkinä tästä oli viides osakilpailu, jossa Stig joutui täysin ilman harjoitusta sadekisaan. Mutta näistäkin tilanteista tiimi selvisi kunnialla ja tuloksellisesti ihan tyydyttävästi. Koko kauden tiimin kuntokäyrä oli nouseva lukuunottamatta kakkoskisan katastrofia kun koko osakilpailu jäi ajamatta teknisten ongelmien vuoksi. Menestyspiikki osui sopivasti viimeiseen kisaan, josta Stig keräsi koko kauden parhaan pistesaaliinsa kun kaikki kuskit ajoivat omissa erissään kärkitusinaan. Stigissä ei ole heikkoja lenkkejä!

Statistiikkanurkka
- Sijoitus fossiilisarjassa: 26/48
- Pisteet: 331
- Varoitukset: 1
- Paras sijoitus erässä: 5
- Paras sijoitus osakilpailussa: 9
- Sijoitus kestävyysajossa: 38/48


Tekniikka ja kalusto

"Ei sitä tyhjäkäyntiä mihinkään tartte!"
Niinpä, paitsi jos auto sen seurauksena hyytyy lähtöruudukkoon.. Kauden alussa kukaan ei tiennyt mitään. Kauden lopussa Miika jo aika paljon, Joni jonkin verran ja Tero edelleen hyvin vähän ;-) Kun suurin innostus pelkkään radan kiertämiseen oli hälvennyt ja kierrosajat eivät enää itsestään tippuneetkaan alaspäin, astui mukaan auton säätäminen. Kaikesta varikolla liikkuvasta disinformaatiosta huolimatta opimme käytännön kautta paljon rengaspaineista, aurauskulmista, bensaseoksista, auton painopisteen vaikutuksesta ajettavuuteen. Lisäksi opimme mm. että koneen tarkalla sijannilla on merkitystä ketjujen kestävyyteen ja että eri pakoputket tuottavat erilaisen vääntökäyrän ja tehopiikin jne. Välillä piti purra hammasta kun kärry ei käynnistynyt eikä syytä löytynyt. Tai kun syy oli hyvin ilmeinen, mutta ongelman korjaavaa varaosaa ei ollut saatavilla. Kaikki kuului oppimisprosessiin.


Aluksi oli yksi auto mitä säätää ja näprätä. Siihen kun saatiin kierrosaikanäyttö rattiin kiinni, niin säätäminen muuttui helpommaksi ja suunnitelmallisemmaksi. Iso hyppäys tuli kuitenkin kauden puolivälissä kun Stig hankki toisen kilpurin. Se paransi tiimin tehokkuutta monin tavoin. Kahden auton systeemissä meillä oli jatkuvasti vara-auto (tai vaihtoehtoisesti autollinen varaosia) saatavilla eikä pääsisi enää tapahtumaan sellaista, että teknisten ongelmien takia jäisi kokonainen osakilpailu ajamatta. Tämän lisäksi treeneissä päästiin vertailemaan ajolinjoja ja -tyylejä ihan uudella tehokkuudella sekä harjoittelemaan esim. puskurissa kiinni ajamaista ja ohituksia. Kaiken lisäksi hommasta tuli kaksinverroin hauskempaa.

Kauden aikana myös varsinaisiin mikroautoihin kuulumaton varusteisto lisääntyi siinä sivussa. Henkilökohtaiset varusteet muuttuivat paremmin lajiin sopiviksi kun stigiläisten päällä alkoi näkyä karting ajokenkää, kylkisuojaa, karting sadeasua jne. Kuljetuskalusto vaihtui peräkärrystä upeaan Stig motorhomeen, joka herättikin varikolla ansaittua kateutta. Motorhomeen sitten ilmestyi uutta työkalua, kompressoria, virvokkeita ja ties mitä säännölliseen tahtiin, joten kilpailuedellytykset olivat loppukaudesta parantuneet moninkertaisesti verrattuna kauden avaukseen.

Statistiikkanurkka

- Kierroksia koko kauden aikana 1973 (~2150km)
- Vanhalla autolla 1168 kierrosta; uudella autolla 805 kierrosta
- Kilpailuissa (ja lämmittelyissä) 600 kierrosta; treeneissä 1373 kierrosta
- Kierrosennätys uudella autolla 59,559; vanhalla autolla 1:00,462


Kohti tulevaisuutta

"Ens vuonna sitten kympin sakkiin!" Näin uhosi epävirallinen tiimipäälikkö jurripäissään tiimin saunaillassa, tilaisuudessa joka toimi myös kauden päättäjäisinä. Rima on nyt asetettu tukevasti pilviin, joten pakko kai se on yrittää ;-) Suuruudenhullut suunnitelmat sikseen, mutta fakta on se, että vuosi 2009 oli erittäin palkitseva ilman suuria tulostavoitteitakin. Vaan ensi vuonna sama ei enää riitä. Lähtötaso on korkeampi ja nyt tiedämme tiiminä suurin piirtein mitä ollaan tekemässä. Paljon on ensimmäisenä vuonna opittu, mutta kaiken voi tehdä vielä paremmin. Parannusta tarvitaan sekä puhtaaseen nopeuteen että ajotekniikkaan erilaisissa kilpailutilanteissa. Teknistä tietämystä pyrimme myös levittämään tiimin sisällä ja mahdollisesti hyödyntämään ulkopuolisia resurssejakin. Vakaana pyrkimyksenä on silti säilyttää sama rento mutta motivoitunut tekemisen meininki ja stigimäinen asenne.

Ensi vuonna kilpailuohjelma on todennäköisesti monipuolisempi. Alustavana tarkoituksena on tehdä muutamia täsmäiskuja fossiilisarjan ulkopuolisiin kisoihin ja pitää omaa henkistä vireyttä yllä vierailemalla joillakin muilla radoilla Tattiksen lisäksi. Toiveissa (haaveissa?) on myös kausibudjetin pysyminen kohtuullisena nyt kun isoimmat investoinnit, eli kaksi autoa ja kaksi moottoria, on jo tehty. Vaan eihän tätä varutelukierrettä ole kovin helppo katkaista ;-) Joka tapauksessa emme suuntaa tulevaisuuteen leuka rinnassa vaan pää pilvissä ja laput silmillä. Se on ainoa oikea asenne!

Stig kiittää kannustuksesta ja toivottaa rattoisaa talvitaukoa kaikille!