Karting tiimi STIGin seikkailut fossiilisarjassa vuonna 2009

lauantai 3. lokakuuta 2009

Kestävyyskisa, 3.10.2009

Ennakkoasetelmat
Stig tiimillä on ensimmäinen vuosi kisaamista fossiilisarjassa takana, mutta kauden päättävä kestävyyskisa on silti täysin uusi haaste. 15 kierroksen sprintin sijasta edessä on kolmen tunnin armoton marathon sisältäen lennossa suoritetut kuskin vaihdot ja välitankkaukset. Auton tekniikan kestä
vyys on täysi mysteeri. Sillä kun ei vielä koskaan ole ajettu yli kolmeakymmentä kierrosta yhtä soittoa ja nyt olisi odotettavissa noin 170 kahdella pikapysähdyksellä. Ja sitten on vielä Suomen syksyinen sää, joka suurella todennäköisyydellä olisi kylmä tai märkä. Tai molempia. Kilpailuun oli ennakkoon ilmoittautunut huimat 48 tiimiä ja lähtöjärjestys oli fossiilisarjan tulosten mukainen. Stigille se tarkoitti sitä, että lähtöpaikkana oli ruutu 26 ja kaikki edeltä lähtevät olivat tulosten valossa parempia. Tätä taustaa vasten teknisesti ja kilpailullisesti ehjä kisa ja lähtösijoituksen nostaminen olisi jo kohtuullisen hyvä saavutus. Erinomainen tulos olisi 15 joukkoon ajaminen.

Valmistelut
Valmistelut kestävyyskisaan olivat pari kertaluokkaa työläämmät kuin normaaliin sarjak
isaan. Alkuperäinen suunnitelma oli käyttää vanhaa autoa kestävyyskisassa ja sitä saatiinkiin säädettyä nopeammaksi, mutta lopulta päädyttiin kuitenkin uuteen autoon. Näin siksi, että uusi oli edelleen muutaman kympin nopeampi, ajettavuudeltaan parempi ja mikä tärkeintä pitkässä kilpailussa, myös kevyempi ajaa. Auton valinnan jälkeen keskityttiin kisaauton säätämiseen sekä suoritettiin lukuisia mittauksia liittyen bensankulutukseen. Bensan kulutuksen lisäksi strategiaan vaikutti monta muutakin muuttujaa kuten keskimääräiset kierrosajat, odotettavissa oleva sää, kuskien terveystilanne ja nopeuserot tasapainoilla jne. Vastoin yleistä varikkoviisautta Stig päätti luottaa omiin laskelmiinsa ja lähteä kisaan yhdellä tankkauksella tavoitteena merkittävä ajan säästö toisella varikkokäynnillä, jolloin suoritettaisiin vain nopea kuskin vaihto ilman bensan lisäystä. Valittu strategia edellytti yhden kuskin ajavan pidemmän stintin, joka sopi hyvin yhteen sen kanssa että kylkiongelmien takia Jonin stintti oli tarkoitus pitää lyhyenä.

Kisan kulku
Sääennuste lupaili epävakaista ihan viime hetkiin asti, mutta lopulta aurinko paistoikin koko kisan ajan. Stigin ongelmat alkoivat jo lyhyessä lämmittelyssä ennen kisaa. Auto ei pysynyt millään käynnissä, mutta siihen tuntui auttavan pikavauhdilla suoritettu kaasarin vaihto. Harjoittelukierroksia ehdittiin kuitenkin ajamaan ainoastaan viitisen kappaletta ja osa kuskeista joutui tämän seurauksena kisaan ilman mitään tuntumaa autoon. Ei ihanteellinen lähtökohta, mutta selvittiinpähän lähtöruudukkoon niin, että kone jopa starttasi.

Kierrokset 0-47: Tero radalla (paras kierros: 1:01,067)
Ilo jäi kuitenkin erittäin lyhytaikaiseksi ja siinähän kävi sitten just niin kuin mitä vähän osattiin pelätäkin. Auto hyytyi lämmittelykierrokselle. Kisaa edeltäneissä pikakorjauksissa polttoainejärjestelmään oli päässyt ilmaa ja runsaasta kaasun käytöstä huolimatta kone sammui takasuoralle. Se taas tarkoitti sitä, että Joni nappasi startterin kainaloon ja rynni hillitöntä munaravia radan poikki. Ei hyvä. Tässä vaiheessa onni oli sen verran Stigin puolella, että lähtö me
ni syystä tai toisesta uusiksi ja autoletka ajoi toisen lämmittelykierroksen. Lukuisten yritysten ja kiroiluiden jälkeen Stigin menopeli lopulta starttasi ja suostui paukkuen pysymään jopa käynnissä. Mutta koko episodin seurauksena Stig jäi lähdössä melkein kierroksen muille tiimeille. Toisaalta taas edessä oli tyhjä baana ja ratissa melkoisen ylilatautunut kuski. Kun auto alkoi pelittämään, niin kierrosajat olivat samantien suhteellisen hyviä, noin 1:01.5:n tietämillä ja noin 10 kierroksen kohdalla alkoi joukon loppupää tulla perä edellä vastaan. Seurasi ohittamisen intensiivikurssi kun Tero raivosi Stigin sijoitusta ylöspäin. Kierrosten 8 ja 29 välillä sijoitus parani 45 paikalta sijalle 23. Tämän jälkeen vastus koveni ja nousu hidastui. Kuitenkin kierrokselle 47 mennessä Stig oli jo top 20:ssä ja tässä vaiheessa tilanne näytti taas hyvältä. Sitten iskivät tekniset ongelmat ja kone rupesi pätkimään merkittävästi. Puolentoista kierroksen köröttelyn jälkeen Tero toi auton suunnittelemattomalle varikkokäynnille.

Kierrokset 48-93: Joni radalla (paras kierros: 1:01,845)
Sillä hetkellä lensi laadittu kisastrategia roskikseen ja oli selvää, ettei Stig enää ajaisi mistään kunnollisesta sijoituksesta. Syy koneen pätkimiseen oli todennäköisesti epäpuhtaudet polttoaineessa, joka aiheutti kaasarin tukkeutumisen. Seurasi uusi kaasarin vaihto (Miika oli Teron ajovuorolla puhdistanut sen ensiksi poisvaihdetun ja nyt se istutettiin takaisin autoon). Korjausoperaation jälkeen pistettiin tankki täyteen ja lähetettiin Joni radalle. Ongelmat eivät valitettavasti loppuneet siihen. Joni ehti ajaa vain kaksi kierrosta ennen kuin pyörähti ja kone sammui välittömästi. Eikä startannut sitten millään. Miika ja Joni ihmettelivät asiaa hetken radan varressa ja toivat sen jälkeen auton työntäen varikolle, jossa auto suostui käynnistymään. Se miksei auto heti käynnistynyt jäi mysteeriksi, mutta epäilemme asian liittyvän jotenkin ryypyn menoon epähuomiossa päälle. Näihin korjausoperaatioihin oli kulunut aikaa yhteensä n. 20 minuuttia, joten tuloksellisesti kisa oli pilalla. Vaan onhan ajaminen itsessäänkin hauskaa, joten Joni lähetettiin takaisin radalle ja nyt päästiinkin ajamaan kokonainen uusitun kisasuunnitelman mukainen stintti ilman ongelmia. Joni vauhti oli kohdallaan ja kierrosajat pyörivät 1:02:n tuntumassa. Jonin taistelupari radalla oli tiimi numero 15, jonka kanssa Joni vaihteli paikkaa radalla useaan kertaan (kyseinen tiimi päätyi lopulta sijalle 4, joten se kertoi myös Stigin vauhdin olleen enemmän kuin kohdallaan). Kun kisaaikaa oli tunti jäljellä otettiin Joni varikolle tankkaukseen ja kuskin vaihtoon.

Kierrokset 94-121: Miika radalla (paras kierros: 1:02,150)
Viimeinen pitstoppi meni suunnitellusti ja Miika rynni radalle viimeisen tunnin ajaksi. Tai tämä ainakin oli tarkoitus. Alku näyttikin lupaavalta. Miika kävi lukuisia tiukkoja taisteluita ryhmissä, joita muodostui koko radan pituudelle levittäytyneeseen autojoukkioon. Ainoa edessä oleva kilpailija, joka olisi ajaen tavoitettavissa oli tiimi numero 48 ja sen yli kymmenen sekunnin etumatkan Miika ajoikin kiinni ja suoritti päälle päätteeksi tyylipuhtaan ohituksen. Mutta n. kierroksella 118 tapahtui kolari, joka pienellä viiveellä päätti Stigin kilpailun. Kolmosmutkassa oli Miikan edessä kolaroitu, mutta sisäkurvissa oli tilaa ohittaa kolaripaikka. Yksi kolaroijista yritti kuitenkin takaisin liikkeelle katsomatta pätkääkään takaata tulevia. Tässä vaiheessa Miika oli täydellä vauhdilla menossa sinne sisäkurvin tyhjään paikkaan ja seurasi voimakas kylkitörmäys mikä vauri
oitti Stigin auton moottoria niin, että se sanoi työsopimuksensa lopullisesti irti. Miika pääsi vielä kolmisen kierrosta eteenpäin ennen kuin kone hajosi atomeiksi ja auto jäi vitosmutkan nurmikolle. Stigin kisa oli sitä myötä lopullisesti ohi puoli tuntia ennen ajoajan loppumista.

Faktat / Tulokset
Sijoitus: 38 / 48
Kierroksia: 121 (lämmittely mukaanlukien n. 125)
Nopein kierros: 1:01.067 (kierros 23)


Yhteenveto
Tuloksellisesti kestävyyskilpailu meni penkin alle. Kun neljä tiimiä hylättiin alipainon takia, tuli Stigin loppusijoitukseksi 38. Homma kaatui ensisijaisesti teknisiin ongelmiin ja lopullisesti kolarin aiheuttamaan moottorin hajoamiseen. Päivässä oli silti positiivisia asioitakin. Stigin vauhti oli erittäin hyvin kohdallaan ja kaikki kuskit saivat tililleen tod.näk. enemmän ohituksia kuin koko kaudessa yhteensä. Ja ohitukset myös onnistuivat hyvin. Tapahtumana kestävyyskisa oli erinomaisen hauska ja ensi vuonna Stig tulee taatusti vahvempana ja viisaampana hakemaan parempaa tulosta.

Kestävyyskilpailun kuvat löytyvät
Stig kuvagalleriasta