Karting tiimi STIGin seikkailut fossiilisarjassa vuonna 2009

keskiviikko 2. syyskuuta 2009

Kisa 6/6, 2.9.2009

Ennakkoasetelmat
Stig tiimi saapui fossiilisarjan päätöskisaan vakaana aikomuksenaan lopettaa kausi tyylillä ja tuloksellisesti. Autoa oli tuunattu sitten viime kisan, mutta hieman epävarmoja oltiin virittelyn vaikutuksesta kierrosaikoihin. No, ainakin pakoputki osoitti nyt sinne minne katsastajasetä sen määräsi.. Sää vaikutti aurinkoiselta ja vuodenaikaan nähden melko lämpimältä, mutta sadetutka osoitti saderintaman saapuvan myöhemmin illalla Helsinkiin. Toiveena oli, että kisat ehdittäisiin ajamaan ennen kastumista.

Kylmät faktat / tulokset
Erä Kuski Lähtöruutu Sijoitus Nopein
kierros
Kokonaisaika
1 Miika 12 12 1:01.253 15:37.233
2 Tero 1 5 1:00.73315:24.157
3 Joni 19 11 1:01.779 15:47.535

Kauden päätöskisasta Stig rohmusi 77 pistettä mikä tarkoittaa sitä, että vika osakilpailu oli Stigin menestyksekkäin. Suoritus riitti nostamaan Stigin fossiilisarjan loppupisteissä sijalle 26/48. Keltanokkatiimiltä ilman aie
mpaa kilpailukokemusta kartingissa se on varsin kohtuullinen saavutus. Viimeisessä osakilpailussa kierroksia tuli uudelle autolle n. 100 (n. 45 lämmittelyssä ja 54 kisassa).

Kisaraportti
Miikan lähtöasetelmat kisaan eivät olleet ihan helpot. Herra oli saapunut edellisenä aamuyönä suoraan Spasta ja oli heti univelkaisena, mutta Räikkösen voiton inspiroimana valmis tarttumaan rattiin. Suurimmat draamat koettiin jo ennen starttia kun lähtöruudukossa ollut kilpuri ei suostunutkaan käynnistymään. Mieleen hiipi jo kakkoskisan katastrofi, jolloin kaikki erät jäivät ajamatta. Tällä kertaa tilanteen pelasti se, että tiimillä oli käytössään kaksi autoa (jolloin toisesta autosta saatiin varaosia) ja viereisessä kuvassa työn alla oleva megaripeä kaasarin vaihto. Itse kisaan Miika lähti paikalta 12 kahden kisaajan jäätyä edestä pois. Avauskierroksilla Miika tippui kolme sijaa, mutta nosti kisan puoliväliin mennessä ohituksilla itsensä kolmanneksitoista. Kisan jälkipuoliskon Miika sai ajella ihan omassa rauhassa, mutta sijoitus parani vielä yhdellä kun viimeisellä kierroksella yksi edellä ajavista paineli nurmikolle.
Terolle oli arvottu Stig tiimin ensimmäinen paalupaikka. Arvontatulos takasi muutenkin kuumat oltavat, sillä neljästä seuraavasta tiimistä peräti kolme oli sarjan yhteispiteissä top 10:ssä, mukaanlukien sarjan kakkonen ja kolmonen. Odotettavissa oli siis puolustustaistelu täynnä tiukkoja tilanteita. Vielä kisa-aamuna oli elätelty jonkilaisia toiveita top 3 sijoituksesta, mutta kun kierrosajat eivät kisaa edeltäneessä lämmittelyssä ollet kohdallaan laskivat myös odotusarvot vastaavasti. Silti, vaikka jännäkakka oli jo etukäteen melkein lahkeessa, niin selvää oli ettei tuumaakaan annettaisi ilmaiseksi. Harjoittelu ja lämmittelykierrosten jälkeen kiihdytys ensimmäiseen mutkaan ja.. johtopaikan menetys. Kaveri ulkoradalta oli kokenut ratakettu ja osasi ottaa hieman enemmän ennakkoa.. Lähtö kuitenkin hyväksyttiin ja näistä asetelmista jatkettiin. Alla hieman videokuvaa tilanteesta. Kakkossija säilyi muutaman kierroksen kunnes ohi tunki pari kaveria lisää. Kärkikolmikon tapellessa sijoituksista keskenään Tero pysyi hyvin tiiviissä porukassa mukana pystymättä kuitenkaan tekemään kunnollisia ohitusyrityksiä. Näin edettiin yli kisan puolivälin jolloin alkoi tapahtua. Ensin ohi pyyhälsi yksi kaveri, sitten kärkikaksikko onnistui kiilailemaan autonsa kiinni toisiinsa ja samalla itsensä pois pelistä. Hetken aikaa Tero ajoi kolmantena ja oli taas palkintopallin syrjässä kiinni, mutta taas tultiin takaa ohi. Yksi ohitus tapahtui katsomotarkkailijoiden mukaan keltaisten lippujen alueella, mutta tuomaristo ei tähän puuttunut, joten turha kitistä. Maaliin Tero ajoi lopulta viidentenä. Se sivusi tiimin parasta sijoitusta, mutta jätti silti jälkeensä lievän pettymyksen. Jäi tunne, että enempäänkin olisi hieman agressiivisemmalla ajolla ollut mahdollisuuksia. Toisaalta se, että viides sija on pettymys kertoo paljon kauden aikana tapahtuneesta edistymisestä. Positiivista lopputuloksissa oli se, että Tero jäi voittajasta vain 3,7 sekuntia ja kakkossijasta alle 1,4 sekuntia. Eli vauhti alkaa kuitenkin riittämään kärkikahinoihin.
Joni kyljet olivat vielä kisan aattona edellisten treenien jäljiltä niin rikkipoikkisärki, että oli viime hetkiin asti epäselvää pystyykö mies ollenkaan ajamaan. Niinpä Jonille lankesi tiimin huonoin lähtöruutu (24, joka muuttui heti lähtöruudukossa 19:ksi, joka edelleen muuttui 18:ksi yhden tiimin hyydyttyä jonnekin jo ennen starttia) sillä logiikalla, että jos erä jää ajamatta, niin pisteitä menetetään mahdollisimman vähän. Kisaa edeltävässä lämmittelyssä kylki kipeytyi entisestään, mutta mitä jeesus teipillä ei voi korjata, siihen auttaa Burana. Niinpä Joni päätti startata ja käydä hakemassa sarjan kokonaistilanteen kannalta arvokkaat pisteet, vaikka sitten hiljaa viimeisenä ajelemalla. Niin kuin sanonta kuuluu: "when the flag drops, bullshit stops". Eli lipun heilahdettua startin merkiksi, ei kylkikivuista näkynyt ainakaan katsomoon asti merkkiäkään. Joni poimi heti avauskierroksella kaksi kilpailijaa ja ajeli sijalla 16 kisan ensimmäisen kolmanneksen. Kisa näytti jo asettuneen uomiinsa kunnes kävi niin kuin moottoriurheilussa aina silloin tällöin tapaa käydä: tapahtuu jotain odottamatonta joka pistää koko pakan sekaisin. Tällä kertaa keskijoukossa kolaroitiin kolmosmutkassa. Yksi kilpailija törmäsi rengasvalliin, jonka seurauksena rengaspinojen sisällä ollutta vettä roiskui vallin toisella puolella olevaan kasimutkan sisääntuloon. Vesi tietysti liukasti radan ja se tuli kuskeille täytenä yllätyksenä. Porukkaa sitten pyörikin kasimutkan nurmikolla enemmän kuin itse radalla. Joni pääsi ottamaan tästä sekamelkasta täyden hyödyn irti ja nosti sijotustaan viidellä pykälällä kahden kierroksen aikana. Yksi nurmikoleikkaaja tuli vielä takaa ohi, mutta kisan jälkipuoliskon Joni ajoi suurimmaksi osaksi sijalla 12. Muutama kierros ennen maalia Joni kuitenkin meni vielä pääsuoran jarrutuksessa yhdestä kaverista ohi ja loppusijoitus oli lähtöpaikkaan nähden erinomainen, yhdestoista.

Yhteenveto
Stig tiimin viimeinen fossiilisarjan kisa tuotti koko kauden parhaan pistepotin. Samalla se nosti Stigin kokonaispistesaldon 331:teen ja sijoituksen sarjataulukossa korkeammalle kuin koskaan, eli sijalle 26/48. Ottaen huomioon, että virallinen tavoite ennen kautta oli lähteä verissä päin tappelemaan sarjan toiseksi viimeisestä paikasta, tavoite saavutettiin ja ylitettiinkin kirkkaasti. Kierrosajat olivat noin sekuntia hitaampia kuin muutama kisa aiemmin, mutta niin oli muillakin tiimeillä, joten rata ei yksinkertaisesti ollut nopeimmillaan.

Varsinainen kausiyhteenveto kirjoitetaan myöhemmin, mutta näin fossiilisarjan päättyessä voidaan jo todeta seuraavaa: Kauden mittaan Stig tiimi on kehittynyt huimasti ja vakiinnuttanut paikkansa fossiilisarjan keskikastin ryhmänä, joka parhaimillaan pystyy iskemään aivan kärjen tuntumaan. Vaikka fossiilisarja onkin tältä vuodelta ohi, niin kausi ei välttämättä ole. Edessä on vielä kestävyyskisa ja sinne on tarkoitus lähteä mukaan jos vaan kaikki tiimin kuskit ovat tapahtuman vaatimassa kunnossa. Mutta siitä lisää myöhemmin.