Karting tiimi STIGin seikkailut fossiilisarjassa vuonna 2009

keskiviikko 12. elokuuta 2009

Kisa 5/6, 12.8.2009

Ennakkoasetelmat
Sadetta! Märkää! Sääennustukset lupailivat kisapäiväksi kunnon sadetta. Se ei ihan sopinut Stig tiimin suunnitelmiin, koska juuri edellisessä kisassa oli kehiin saatu uusi auto, joka oli myös osoittautunut kilpailukykyiseksi. Sen sijaan märällä radalla Stig oli päässyt harjoittelemaan tasan nolla kertaa. Siksipä kaikkiin ennakkosuunnitelmiin hiipi mukaan epävarmuustekijä ja päätettiin yksimielisesti lyödä ajojärjestys ja se kumpaa autoa kisassa käytetään lukkoon vasta viime hetkellä. Hieman sadekokemusta päätettiin hankkia saapumalla radalle hyvissä ajoin ja treenamalla märällä radalla ennen kisaa. Päivän mittaan tuijotettiin myös aktiivisesti sadetutkaa, joka ennusti sadealueen väistyvän koiliseen juuri niihin aikoihin kun kisan piti alkaa. Silti alusta asti oli selvä, että kierrosajat tulisivat olemaan reilusti hitaampia kuin edellisissä kisoissa.

Kylmät faktat / tulokset
Erä Kuski Lähtöruutu Sijoitus Nopein
kierros
Kokonaisaika
1 Joni 13 18 1:19.560 20:57.376
2 Miika
2
8
1:18.21919:57.309
3 Tero
19 11 1:06.879 18:23.008

Kauden viidennestä kisasta Stig kahmi yhteensä 68 pistettä. Niillä noustiin sarjan kokonaispistetaulukossa taas mukavasti pari sijaa ylemmäksi. Nyt sijoitus on 32/48. Lämmittelyssä testattiin molempia autoja, jolloin kierroksia vanhalle autolle tuli n.15 ja uudelle autolle (joka siis valikoitui kisakäyttöön) kokonaisuudessaan n. 75 (n. 20 lämmittelyssä ja 54 kisassa).



Kisaraportti
Joni oli tulessa ensimmäisenä. Ennen kisan alkua kaikki olivat hätäisesti käyneet liukastelemassa radalla ja autoa oli lähes summamutikassa säädetty sadekeliin sopivaksi. Silti olusuhteet asettivat Stig tiimin selkeästi altavastaajan asemaan johtuen puhtaasti kokemuksen puuttesta sadekelillä kisatessa. Joni lähti kuitenkin matkaan ennakkoluulottomasti ruudusta 13 ja paranteli ensimmäisen puolentoista kierroksen aikana sijoitustaan muutamalla pykälällä (tästä pieni pätkä liikkuvaa kuvaa yläpuolella). Sitten tapahtui jarrutusvirhe mutkassa 8 ja Joni spinnasi itsensä sijalle 18. Siitä eteenpäinkin kisa oli tiukkaa yritystä ja Joni kohensi sijoitustaan pikkuhiljaa nousten aina 14:ksi asti. Kisan kohokohta oli epäilemättä kilpakumppanin tyylipuhdas ohitus sisäkautta kolmosmutkassa. Samoin mieltä lämmitti (hetken) Jonin suorittama kierroksella ohitus, joka oli Stig tiimin ensimmäinen. Kisan aikana keli vaihteli kuivan ja kevyen ripottelun välillä, mutta radan pinta oli silti erittäin märkä. Ja tämänhän sitten kostautui viimeisellä kierroksella vain muutama mutka ennen maalia. Joni teki ns. latvalat ja pyörähti sen verran pitkälle nurmikolle, että auto ei ilman työntämistä radalle palannut. Kavereita meni siinä episodissa ohi neljä ja Jonin loppusijoitus oli 18.
Miikalle oli tällä kertaa ojennettu tiimin paras lähtöpaikka, eli toinen, ja sen mukana tulevat odotukset kunnollisesta pistepotista. Herran edellisten kisojen tapahtumarikkaus ja edelleen petollisen liukas rata huomioon ottaen odotusarvot olivat kuitenkin vähintään epävarmat. Miika piti kuitenkin päänsä kylmänä eikä kolaroinut kertaakaan eikä leikannut kertaakaan nurmikkoa. Alkukierroksilla kokeneempaa sadekelijengiä lappasi ohi reilusti ja Miika putosi jo top kympin ulkopuolelle, mutta kun kuumapäisemmät pyöräyttelivät itsensä ulos ja Miikakin pääsi ohitusten makuun tuli lopputulokseksi kahdeksas, mikä on herran paras henkilökohtainen tulos ja tiimin päivän paras sijoitus. Erinomainen suoritus ensimmäisessä sadekisassa.
Tero ajoi kisapäivän viimeisen erän ja tässä vaiheessa joukko oli harventunut jo sen verran, että 22 ruutu vaihtui lähtöpaikkaan 19. Lisäksi lakannut sade ja edelliset erät aiheuttivat sen, että radalle kuivui selkeä ajolinja. Kuivan linjan vieressä oli kuitenkin edelleen märkää ja liukasta, mikä teki ohittamisen hankalaksi. Tero sai hyvän startin ja onnistui löytämään ensimmäisillä kierroksilla sopivat raot joista puikkelehtia ylöspäin (ensimmäisen kierroksen jälkeen 14). Lisäksi muutaman kilpakumppanin ruohonleikkausharrastukset nostivat sijoitusta pari pykälää. Nousu tyssäsi kuitenkin top kympin tietämille, jossa olikin sitten kovaa vääntöä koko kisan ajan (parhaimmillan Tero ajoi yhdeksäntenä). Kisan kohokohta oli kahden auton ohitus kerralla, kun Tero pääsi pujahtamaan ykkösmutkan ulostulossa kahden kaverin välistä juuri auton mentävästä raosta. Loppusijoitus oli lähtöpaikka huomioiden kohtuullisen hyvä 11.

Yhteenveto
Stig tiimi selvisi ensimmäisestä märän kelin kisastaan kunnialla. Kaikki ajoivat maaliin, auto säilyi ehjänä, muiden kanssa pystyttiin olemattomasta sadekokemuksesta huolimatta kamppailemaan tasaväkisesti ja sijoituksetkin olivat ilahduttavan hyviä. Seuraavaan sadekisaan onkin tämän kokemuksen jälkeen huomattavasti helpompi lähteä. Nyt tähtäimeen otetaan kuitenkin fossiilisarjakauden päättävä kilpailu kolmen viikon päästä, joka toivottavasti saadaan ajaa kuivassa.