Karting tiimi STIGin seikkailut fossiilisarjassa vuonna 2009

keskiviikko 24. kesäkuuta 2009

Kisa 3/6, 24.6.2009

Ennakkoasetelmat
Edellisen osakilpailun päätyttyä totaaliseen mahalaskuun, sille asetetut tavoitteet siirtyivät käytännössä sellaisenaan tähän kilpailuun. Ensimmäinen ennakkoehto oli saada moottori kuntoon ja se varmistui vasta kisaa edeltävänä päivänä. Jotta tuohon pisteeseen päästiin, vaadittiin tiimin tekniikkavastaavilta melkoinen määrä aikaa ja päänraapimista. Kone kokin melkoisen renesanssin: ainakin vauhtipyörä, puola, tulppa, kannentiiviste, kaasuttimen kalvo, kampiakselin stefa ja kytkinkello uusittiin tai korjattiin.

Kylmät faktat / tulokset
Erä Kuski Lähtöruutu Sijoitus Nopein
kierros
Kokonaisaika
1 Miika 2 19 1:01.406 15:38.659
2 Tero 13 15 1:00.49515:29.088
3 Paju 21 18 1:03.257 -1 lap

Pisteitä kertyi Stig tiimille tällä kertaa yhteensä 53 kappaletta ja ne riittävät nostamaan Stigin sarjataulukossa sijalle 40/47. Kierroksia autolle tuli päivän mittaan n.105 (54 kisaerissä ja noin 50 lämmittelyssä sitä ennen). Lämmittelyssä huomioitavaa hyvät kierrosajat: Miika ja Tero ajoivat alle 1:01 ja Paju alle 1:03.


Kisaraportti
Ensimmäiseen erään Stigille oli arvottu erinomainen lähtöpaikka, eli kakkosruutu. Se parani jo ennen kisaa entisestään, kun paalutiimi jätti saapumatta lähtöön, jolloin Miika pääsi johtamaan joukon harjoittelu ja lämmittelykierroksen kautta varsinaiseen kisaan. Stig tiimin historian ensimmäinen johtopaikka kesti aina avausmutkaan saakka, josta ulos tultaessa Miika oli tippunut toiseksi. Tämä vaihtui kolmanteen tilaan ekan kierroksen lopussa. Miika puolusti hienosti paikkaansa kärkijoukossa sillä seurauksella, että takaa-ajajilla meni hermo ja toisen kieroksen lopuksi suorittivat kylmäverisesti tyylipuhtaan torppauksen, joka johti Miikan puolispinniin ja kahdeksan autoa pääsi ohi. Ja kontaktit eivät loppuneet siihen.. Joitakin kierroksia myöhemmin Miika törkättiin kolmosmutkassa nurmikon puolelle ja taas paineli porukkaa ohi niin että korvissa humisi. Johtopaikka oli sitten muutamassa kierroksessa vaihtunut noin sijoitukseen 21. Loppukisa olikin pelkkää ympyrän ajelua. Yhden auton Miika tosin pääsi ohittamaan. Mutta se olikin tyttökuski ja sillä oli kone rikki, kuten tiimikaverit ystävällisesti jälkikäteen huomauttivat. Lopputulos oli kuitenkin sijoitus 19 ja todella kuumana käynyt kuski..
Myös Teron lähtöpaikka parani poisjääntien seurauksena yhdellä pykälällä ruutuun 13. Erän alku oli hankala, kun harjoittelu- ja lämmittelykierrosten välissä kone sammui ja Tero tippui joukon viimeiseksi. Onneksi oma paikka löytyi lämmittelykierroksella, eikä tuosta tullut mitään seurauksia. Itse kisa oli kovaa vääntöä. Tero sekä ohitti, että joutui ohitetuksi moneen kertaan. Parhaimillaan Tero nosti tiimin valkoiset värit sijalle 10, mutta pienen kylkikontaktin seurauksena suoritettu nurmikkovisiitti maksoi kerralla neljä sijaa. Loppujen lopuksi sijoitus oli 15, kun vielä viimeisellä kierroksella sattui kauneusvirhe ja kaveri pääsi yllättämään kuolleesta kulmasta. Käteen jäi kuitenkin pisteiden lisäksi myös Stig tiimin kierrosennätys. Viimeinen jännitysmomentti koettiin kisan jälkeisessä katsastuksessa, jossa minimipainon kanssa teki vähän tiukkaa. Ensi kerralla sitten hieman marginaalia..
Pajun debyytti fossiilisarjassa alkoi lupaavasti. Loppupään lähtöruutu antoi hyvät tarkkailuasemat ja muutaman kierroksen tarkkailtuaan Paju ohitti yhden kilpailijan ja oli toisestakin menossa ohi kun törmäsi kevyesti edellä etanan vauhtia madelleeseen kaveriin, jonka auto oli jo sanonut työsopimuksen irti. Siinä yhteydessä sitten meni muutama sijoitus ja jo kertaalleen ohitetut selät olivat taas edessä. Yhden ohi Paju vielä punnersi, mutta sai ajaa loppukisan enimmäkseen "puhtaassa ilmassa". Maalilinjan Paju ohitti täsmälleen samaan aikaan voittajan kanssa, toki kierroksen vähemmän ajaneena.

Yhteenveto
Stig tiimi palasi epäonnisen kakkoskisan jälkeen takaisin pistekantaan. Kaikki kuskit tekivät omat parhaat kisakierrosaikansa ja kokonaiskisa-aikansa, joten siltä osin tavoitteet täyttyivät. Tätä toki avitti lämmin sää ja sen tuottama hyvä pito. Sijoitukset olivat keskimäärin hieman huonompia kuin ekassa osakilpailussa, mutta se selittyy tiimien määrän kasvulla ja tason nousulla. Positiivista oli kuitenkin se, että jokaisessa erässä Stig kuskit pystyivät tasapäisesti tappelemaan muita vastaan ja tekivät kourallisen tyylipuhtaita ohituksia. Taas ollaan oikealla raiteella ja pitkä tauko ennen seuraavaa kisaa tarkoittaa useita potentiaalisia harjoittelumahdollisuuksia. Ja ne taas tarkoittavat kymmenyksiä pois kierrosajoista.